|
SleepyDoc
|
 |
« Vastaus #30 : 30.07.2010, 12:23:46 » |
|
Näinhän se on. Mutta ihmiset noin keskimäärin ovatkin ihmeen hysteerisiä ja taipuvaisia joukkopsykoosiin, juoksemaan kuin sopulit samaan suuntaan. Sitten kun on ollut tekemisissä oikeasti erilaisten ja erityisten ihmisten kanssa ja niin, että nämä jopa ovat läheisiä, on katsantokanta avartunut huomattavasti.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
האהבה היא נצחית זהו זה!
|
|
|
|
Sitrus
|
 |
« Vastaus #31 : 30.07.2010, 12:43:16 » |
|
Pojan kaverin isä tuumasi mulle kuluvana kesänä, että mun lapsi on koko poikaporukan fiksuin, pidetyin ja järkevin tenava ja muillekin pojille tekisi hyvää saada diagnoosit.
Sekö niistä tekis fiksuimpia ja pidetyimpiä? Mä en töissä ees opiskelijalle heti kertois asiakkaan mt-taustoista, kohtais ihan ihmisenä vaan ensin. Mä en edes heti halua tietää. Oppimisen kannalta on parempi tutustua ensin ihmiseen ensin. En opiskele diagnoosien vuoksi vaan ihmisyyden vuoksi. Kohta tulee muuten leffaan tarina Kellokosken prinsessasta, toivottavasti se auttaa ihmisiä muuttamaan suhtautumisiaan mt-ongelmaisiin. Mitä 'rakas' sanoi hänestä huhutun, niin jonkun kohdalla se voi olla tottakin siis sairaalajaksot tms. ja tuntuis tuo kohtelu yhtä pahalle silti. Ja se olis ihan yhtä väärin.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Napu
|
 |
« Vastaus #32 : 30.07.2010, 14:52:27 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Ja siitä pääsee kivasti keskustelun alkuun: - millä tavalla hullu, mitä se kusipää sitte on tehnyt?
Jos sanoo narsisti, niin keskustelu voi tyrehtyä siihen: vähemmän tutut eivät ilkeä kysellä oireista, etteivät tunnustaisi, että koko sanan merkitys on pikkusen hämärä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
ruusuorapihlaja
|
 |
« Vastaus #33 : 30.07.2010, 14:55:29 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Mun mielestä hullu kusipää on sellainen kepeähkö sanonta toisesta vanhemmasta, mitä ei voi sieltää. Se ei välttis tarkoita mitään mielensairautta, vaan että toisen ajatusmaailma on kovin erilainen kuin oma. Narsisti taas on dg, ja se minusta enemmän kuvastaa sellaista pitkään kestänyttä, suunnitelmallista kiusantekoa. Hullu kusipää voi toisinaan olla ihan ok, kunhan pääsee siitä sen hetkisestä hölmöydestään eroon. Mä eron alussa olisin voinut sanoa exästäni, että on hullu kusipää, mutta narsistia hänestä ei kylläkään saa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Vain sydamellä näkee hyvin 
|
|
|
|
E.T.
|
 |
« Vastaus #34 : 30.07.2010, 16:07:22 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Mun mielestä hullu kusipää on sellainen kepeähkö sanonta toisesta vanhemmasta, mitä ei voi sieltää. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen sananvaihto teillä esim. exienne kanssa on mielestänne vain kivaa ja kepeähköä sanailua.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
ruusuorapihlaja
|
 |
« Vastaus #35 : 30.07.2010, 16:15:12 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Mun mielestä hullu kusipää on sellainen kepeähkö sanonta toisesta vanhemmasta, mitä ei voi sieltää. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen sananvaihto teillä esim. exienne kanssa on mielestänne vain kivaa ja kepeähköä sanailua. En mä exälleni noin puhu tietenkään. Ei me keskustella toisistamme, vaan meillä on yhteistä enää vain lapset ja kaikki keskustelu koskee heitä. Me keskustelemme hyvin asiallisesti. Mutta tarkoitin, että esim. tällä palstalla voin pitää exää hulluna kusipäänä (jos on tehnyt mun mielestä jotain idioottia), mutta narsisti hän ei ole. Nuo eivät minusta ole mitenkään synonyymejä.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
 Vain sydamellä näkee hyvin 
|
|
|
|
E.T.
|
 |
« Vastaus #36 : 30.07.2010, 16:17:40 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Mun mielestä hullu kusipää on sellainen kepeähkö sanonta toisesta vanhemmasta, mitä ei voi sieltää. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen sananvaihto teillä esim. exienne kanssa on mielestänne vain kivaa ja kepeähköä sanailua. En mä exälleni noin puhu tietenkään. Ei me keskustella toisistamme, vaan meillä on yhteistä enää vain lapset ja kaikki keskustelu koskee heitä. Me keskustelemme hyvin asiallisesti. Mutta tarkoitin, että esim. tällä palstalla voin pitää exää hulluna kusipäänä (jos on tehnyt mun mielestä jotain idioottia), mutta narsisti hän ei ole. Nuo eivät minusta ole mitenkään synonyymejä. Kai sille narsistillekin on joku kansanomainen synonyymi olemassa.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
mannaryyni
Etä-äidit mode
Hero

Poissa
|
 |
« Vastaus #37 : 30.07.2010, 17:20:49 » |
|
Mun mielestä hullu kusipää kuulostaa paljon kivemmalta kuin narsisti. Mun mielestä hullu kusipää on sellainen kepeähkö sanonta toisesta vanhemmasta, mitä ei voi sieltää. Olisi mielenkiintoista tietää, millainen sananvaihto teillä esim. exienne kanssa on mielestänne vain kivaa ja kepeähköä sanailua. En mä exälleni noin puhu tietenkään. Ei me keskustella toisistamme, vaan meillä on yhteistä enää vain lapset ja kaikki keskustelu koskee heitä. Me keskustelemme hyvin asiallisesti. Mutta tarkoitin, että esim. tällä palstalla voin pitää exää hulluna kusipäänä (jos on tehnyt mun mielestä jotain idioottia), mutta narsisti hän ei ole. Nuo eivät minusta ole mitenkään synonyymejä. Kai sille narsistillekin on joku kansanomainen synonyymi olemassa. Vaikea (tai ehkä se synonyymi on sittenkin "ex-puoliso")
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SleepyDoc
|
 |
« Vastaus #38 : 30.07.2010, 19:07:08 » |
|
Diagnosointi ärsyttää myös oikeasti. Jos olet adhd-lapsen vanhempi niin törmäät todennäköisesti useinkin siihen, että lastasi myös epäillään ihan syyttä suotta. Tänään tapahtunutta: olen ikkunanpesussa yläkerrassa kun yks naapurin ukkeleistä viittoilee mua alakertaan. Sen jälkeen alkaa tivaamaan, että poikani on päästänyt kaks talon ulkopuolista kaveriaan (tyttöjä) pyörävarastoon ja tytöt ovat siellä tehneet tihutöitä. No koko kuvio aika ufomainen. Että jätkä olis päästänyt sisään gimmoja tuhoamaan pyörien satuloita ja katsonut sitä sitten tyynenä vieressä. Jee. Äijä oikein rinta pontevan kelasi, että "kyllähän sun pitää tietää, mitä poikas tekee!". Hah, piruparka ei tiennyt, että tiedän ja varsin paljon paremmin kuin hän oman jälkipolvensa touhuilua. (Oli muuten punainen vsate mulle toi lause). Ensinnäkin, jos tuollaista olis tapahtunut, tiedän että poikani olis kertonut. Hän voi olla impulsiivinen, malttamaton ja keskittymishäiriöinen, mutta rehellinen hän oppinut olemaan. On tottunut siihen, että tulee syytetyksi tuon tuosta myös ihan aiheetta, vain koska on ns. hälläpyörä ja jää näin ihmisten mieleen. Kantapään kautta siis ja myös koska mä olen rehellisyyttä aina kasvatuksellisesti vaatinut. Toiseksi, 'todistajat' olivat pieniä tyttösiä, jotka eivät vielä tunne edes viikonpäiviä. Ja lopulta selvisi, että, eivät olleet nähneet poikaani siellä ollenkaan. Kolmanneksi, poikani oli ko. tapahtuman aikaan leirillä. Ennen ja paljon jälkeenkin. Poika soitti saman tien tytöille ja kysyi varovasti ovatko olleet täälläpäin käymässä (ja jotenkin tiirikoineet pyörävaraston oven auki  ). Kummatkin kielsivät olleensa ja edes tavanneensa toisiaan pitkään aikaan. Tästähän me ei voida poikani kanssa tietää tämän enempää. End of discussion. Vaikka olen yleensä hyvin myöntyväinen ja kiltti, nyt tuli jopa korotettua ääntä. Perkeles mä alan kans valittaan jokaisesta huomaamastani vilungista, mitä täällä tapahtuu. Tiedän, että ko. ukon tytöt kiusaavat pienempiään ja monta muuta ongelmalasta tästä pihapiiristä. Olen itse hyvin tiukkis omien lasteni suhteen ja voin sanoa, että ongelmia ei juuri ole ollut.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
האהבה היא נצחית זהו זה!
|
|
|
|
wallumaarit
|
 |
« Vastaus #39 : 30.07.2010, 20:08:13 » |
|
SD:n esimerkin kannustamana: Ryhmädynamiikkaa, mitenkä usein sitä törmääkään siihen että annetaan tuomio ja sitten vastaus käydään selvittelemään asioiden, olemisen taustoja ? Narsistin arkinen vastine on : itteensä vain aina aattelee ! Jostakin kummasta syystä mieleen putkhtaa sekin että miten äkkiä niitä diagnooseja tuleekaan tehtyä. Mutta minusta oleellisinta on se että pitää omassa ajattelussaan koettaa erottaa se että tuleeko se diagnoosi ihmisestä itsestään siis antajasta itsestään käsin, siis kokemuksesta, kuten yhteisen elämän tuottamana ( kyllä minä sinut tunnen ) vai siitä että ihmisellä oikeasti on jokin tapa toimia ( kyllä minä sinut tunnen ).  Ja kun alkaa miettiä että se mitä oikeasti toivotaan, siis halutaan siksi toimintamalliksi joka on se oikea, niin tullaankin uudenlaiseen tulokseen. " minä odotan että sinä toimit näin, koska muuten en voi sinua todella ymmärtää ". Ikävä setä joka syyttää naapurin lasta ei itseasiassa kerro mitään uutta. Hän vain purkaa omaansa. Näin se on. Ja kun nyt itse katson omaa analyysiani, näen jotakin uutta. Minä ymmärrän. Myös sen toisen ihmisen näkemyksen, kulman ja ne piilossakin olevat kummitukset. Mutta niinhän se menee, minä saan diagnoosin, ei hän. " Oi ihmiset toistanne ymmärtäkää " Hassua ! nimimerkki: K-Pää 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
SleepyDoc
|
 |
« Vastaus #40 : 30.07.2010, 20:41:11 » |
|
Oot oikeassa Wallu, olen jo tasaantunut ko. tapauksesta vaikka kävinkin vitutuksen huimilla huitereilla tovisen  Saitains, mä kasvatan upeita, erikoisia ja lahjakkaita lapsia. Niinkuin muutkin. Oli diagnoosia tai ei. Tässä vaan tuli selkeesti eteen nämä ennakkoasenteet ja niistä hermostun aina ihan kybällä, oli kyse omasta tai muiden lapsista tai aikuisistakin. Olen ollut myös työssä erityisihmisten parissa ja nähnyt mitä tämä vuosikausia jatkunut dissaaminen saa aikaan. *attaanatsios* Vituttaa ihmisten sokeus ja typeryys, semminkin kun olen läheltä nähnyt poikasen, jonka olis pitänyt saada ihan erilaista ja REHELLISTÄ TUKEA JA PALAUTETTA VANHEMMILTAAN (vanhemmat kielsi kaikki ongelmat silloin)... Ja nyt on poika huumekoukussa. Harmittaa ihan sikana.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
האהבה היא נצחית זהו זה!
|
|
|
Susimami
Viini, hirsitalo ja nainen paranevat vanhetessaan
ViceAdmin
SuperHero

Poissa
Sanon vain sen, minkä voi sanoa myös suoraan.
|
 |
« Vastaus #41 : 30.07.2010, 20:45:24 » |
|
Sleepy, mä tykkään susta 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mikään ei ilmaise ihmisten luonnetta paremmin kuin se, mitä he pitävät naurettavana. - Goethe -
VAPAUS ON EHKÄ HARHAA, MUTTA AINAKIN OLEN VALINNUT HARHANI VAPAASTI. - Tuntematon helsinkiläinen ajattelija -
"Treenattu persoonallisuus, terhakat älynystyrät ja kiinteä sielu" - Alli -
|
|
|
|
SleepyDoc
|
 |
« Vastaus #42 : 30.07.2010, 20:47:00 » |
|
Sleepy, mä tykkään susta  Niin määki susta  Tuli oikein lämmin läikähdys kun tiedän, että tiedät ja niin 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
האהבה היא נצחית זהו זה!
|
|
|
|
wallumaarit
|
 |
« Vastaus #43 : 30.07.2010, 20:47:34 » |
|
Todellinen ongelma meidän ihanassa kauniissa maassamme on, ihmisissä. Ja niissäkin siinä etteivät ne kestä tai osaa suhtautua keskeneräisyyteen kasvattavalla, kannustavalla tavoin. Myönteisesti ! Enäähän meillä ei ole tarvetta suojautua jatkuvalta nälänhädältä, nyt voitas pikkuhiljaa keskittyä siihen miten tuo viereinen ihminen oikeasti voi ja jaksaa. Eikö vain ? ( diagnoosi tämäkin) ? 
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Susimami
Viini, hirsitalo ja nainen paranevat vanhetessaan
ViceAdmin
SuperHero

Poissa
Sanon vain sen, minkä voi sanoa myös suoraan.
|
 |
« Vastaus #44 : 30.07.2010, 20:48:23 » |
|
Sleepy, mä tykkään susta  Niin määki susta  Tuli oikein lämmin läikähdys kun tiedän, että tiedät ja niin  
|
|
|
|
|
tallennettu
|
Mikään ei ilmaise ihmisten luonnetta paremmin kuin se, mitä he pitävät naurettavana. - Goethe -
VAPAUS ON EHKÄ HARHAA, MUTTA AINAKIN OLEN VALINNUT HARHANI VAPAASTI. - Tuntematon helsinkiläinen ajattelija -
"Treenattu persoonallisuus, terhakat älynystyrät ja kiinteä sielu" - Alli -
|
|
|
|