Sisarussuhde on jotain ihan omalaatuista. Koko elämän kestävä suhde, monesti se elämän pisin suhde. Sitä rakennetaan siellä saman katon alla aivan toisenlaiseksi kuin eri katon alla asuen. Läheisyys syntyy yhteisestä arjen jakamisesta.
Mulla on vanhempi sisarus joka on asunut eri katon alla ja kolme saman katon alla kasvanutta pikkusisarusta ja eipähän kenenkään tule pidettyä sen enempää yhteyttä. Aikuisenakin kun olisi aika oleellista asua lähekkäin.. Toisekseen nuorimmat ovat niin paljon nuorempia ettei niihin ole millään ehtinyt luoda kasvuiän mittaista sidettä. Vaan keskimmäinen noista kolmesta on kuitenkin minulle se läheisin. Vaan enpä minä paljoa sen kaksi ja puoli vuotta minua nuoremman kanssa tapellutkaan vaan oltiin hyviä kavereita - kunnes tämä tuli murrosikään ja "hylkäsi" minut.
Omanlaisen suhteen olen kyllä luonut ystävään jonka olen tuntenut kuusivuotiaasta, pidämme yhä yhteyttä vaikka tiemme erkanivat jo murrosiässä. En mitenkään korottaisi sisarussuhdetta joksikin erityiseksi.
Mä olen NIIN tyytyväinen, että tuli taisteltua kunnolla sisarusten kanssa joskus muinoin. Siinä tuli opittua paljon toisen ihmisen "vastaanottokyvystä" ja kommunikoinnin saloista. Eipä tarvii enää taistella... ei sisarusten kanssa eikä sen koommin muidenkaan.
Taidat olla sisarusparven keskimmäisiä? Valitettavasti esikoiset ja kuopukset eivät opi samoja sosiaalisia taitoja, vaan aivan omanlaisiaan.

Kyllä minä olen taistellut edelleenkin.